Рисувате картини, но се затруднявате с определяне на тяхната пазарна цена? Това е изключително важен и в същото време деликатен момент. Много художници не успяват да се продават имено заради лошото ценообразуване на своето изкуство. Има много различни гледни точки и фактори относно определянето на цена за дадена картина. В тази статия ще разгледаме основните принципи, които е добре да се спазват, когато става въпрос за ценообразуване на картина, въпреки че изкуството е много относително като стойност.
Виждането на твореца
Художникът е много деликатна личност, когато става въпрос за определяне на стойността на картината си. Най-често срещаният случай е завишаване многократно на реалната стойност на картината. Естествено, че всеки сам определя цената на изкуството си, но тук възниква един въпрос: Кое е по-добре – човек да трупа картини вкъщи или по галерии, които е решил, че струват по 2000 лв. едната или да продава творбите си по 300-400 лева? Всеки сам трябва да си отговори на този въпрос.
Може би основният проблем при художниците, че колкото по-сериозно се е взел един творец, толкова по-високо оценява творбите си, дори никой да не ги купува. Това явление се наблюдава много често при абстрактното изкуство, където може да се види платно, на което все едно някой си е избърсал четките, а отдолу цената е 3000 лв. например. При вече популярните художници, които търгуват картините си за стотици хиляди долара нещата са други, защото маркетинга е съвсем различен там. Това ще разгледаме след малко.
Фактори за ценообразуване на картина
Кои са основните фактори за ценообразуване и как да определим цената на дадена картина? Ако все още не сте се наложили и утвърдили като известни и скъпо продавани автори, може да следвате някои основни принципи и правила.
1. Разходите за материали
Първият фактор е разходите за материали. Всеки художник трябва да е наясно колко му струват материалите за изработването на картината. Едва след това може да определи цената на труда си. В това число влизат платно, бои, рамки (вътрешна и външна), четки, разредители, сертификати, опаковки, гвоздеи, скоби и всичко, което е свързано с физическото създаване на творбата. Към тези изчисления трябва да се добавят данъци и разходи за маркетинг като СЕО оптимизация на сайта, програмисти, такси за онлайн маркетинг инструменти, такси за имейл маркетинг платформи, платени реклами в google, facebook, ox.bgl, bazar.bg и т. н.
Ако работите с посредник, който взема процент от продажбата, също трябва да го включите в сметките. Пишете си всичко на хартия за да имате яснота относно всички разходи. Така ще знаете какви цени е необходимо да поддържате и какъв е минимума, който трябва да печелите от изкуството си.
2. Размер на творбата
Вторият фактор е размерът. Колкото по-голяма е една картина, толкова по-висока ще е цената. Ако една маслена картина 50 х 70 см. струва 300 лева, то 100 х 140 см. спокойно може да бъде обявена за 600 лв.
3. Техниката на картината
Третият фактор е техниката. Различните материали, с които е изработена картината, също оказват влияние на ценообразуването. Докато една рисунка с молив 50 х 70 см. може да струва 100 лв., то същият размер, но изпълнен с акварел може да струва 250 лв. и съответно ако е с маслени бои – 400 лв.
4. Пазара на изкуство
Четвъртият фактор е пазара, на който ще се предлага картината. Това означава, че трябва да се съобразите със стандарта на потенциалните ви клиенти. Ако една маслена картина 50 х 70 см. в София струва 900 лв., то тази цена ще изглежда висока за някое малко село, където хората работят цял месец за 400 лв. В същото време 900 лв. могат да изглеждат малко за град като Лондон например. Важно е да знаете към каква група сте се насочили да търгувате изкуството си.
5. Художествената стойност на творбата
Петият фактор е художествената стойност на творбата. Изкуството е много относително нещо, но една прецизна и изпипана художествена творба създават усещането за съвсем различна стойност съпоставена до едно платно, на което все едно някое дете в детската градина се е учило как да държи четките. Колкото и модерни да се опитват да бъдат някои художници, време е да осъзнаят, че това, което е било дръзко и оригинално преди 50 години сега е по-скоро смешно. Разгледал съм този момент в отделна статия, която може да прочетете тук==>>Модерното изкуство. Колкото по-естетически издържана е една творба, толкова по-висока може да е нейната цена.
6. Времето за създаване на една картина
Шестият фактор, който не е за подценяване е времето за създаване на една картина. Има някои художници, които могат да завършат напълно картина 50 х 70 см. за 3-4 часа, като говорим за изпипана и реалистична творба като един архитектурен пейзаж, където има много детайли, перспектива и т.н. Други творци обаче работят много по-бавно и рисуват една картина същият размер за една седмица. Този момент също трябва да се има предвид когато се определя цената. Някои абстрактционисти завършват едно платно 100 х 100 см. за 40 минути като нанасят боите с шпакла.
7. Маркетинг
Седмият фактор е маркетинга. Всеки се чуди как една картина може да се продаде за половин милион например, а на нея да има пет черти например. Точно тук всички останали правила могат да отпаднат. Ако твореца е вече утвърден и скъпо платен автор, той може да си позволи да продава творбите си за колкото пожелае, защото маркетинга му е много силен – историите зад картините и зад неговото творчество като цяло. Естествено до такова ниво се стига изключително трудно.
Ценообразуване на Картина – Обобщение
Едно от най-често срещаните явления са художници, които не успяват да се продават. Често причината за това са нереално високите и неоправдани цени на тяхното изкуство. Всеки трябва да вземе решение за себе си и да определи кое е по-важно за него – да продава картините си или да задоволява егото си на велик художник, като им поставя неоправдано високи цени. Като автор, който е продал над 400 картини до сега, знам какво е удовлетворението някой да плати за ваша картина. Това е истинското признаване за един художник. Потупването по рамото или реплики от сорта на “много ми харесват картините” или “бих си купил ако имах възможност” не могат да се сравнят с откупуването на ваша творба.
Според мен приоритетът на художника на първо място е да прави това, което обича, а на второ да помага на хората да се сдобият с негова творба, дори да е за сметка на компромис с цената. Има един цитат, който ще използвам за финал на статията – “Една картина струва толкова, за колкото е продадена“…
Това са моите съвети и препоръки когато става въпрос за ценообразуване на картина. Надявам се, че статията ти е била полезна. Ако мислиш, че ще е полезна и на твоите приятели можеш да я споделиш от бутончето долу. Успех!
Ако си начинаещ художник и обичаш да рисуваш сигурен съм, че моята електронна книга ще ти е полезна:
“НАРЪЧНИК ЗА НАЧИНАЕЩИ ХУДОЖНИЦИ”
Ще се радвам да споделиш в коментарите долу какво мислиш за статията. Благодаря ти предварително. 🙂
Благодаря!
Ниската цена сама по себе си създава впечатление, че творбата, като предмет на изкуството не е стойностна. Много претенциозно написани съвети за ценообразуване, а в същото време картините които предлагате при условие, че си взимате процента от продажбите през сайта ви се оказва, че художниците ги рисуват, като на конвейер и подарени материали.
Гледах един клип на някакъв американски преподавател ,кйто твърдеше , че дари начинащ художник не трябва да продава маслена картина на цена под 8 долара за квадратен инч.Тва правеше към 50ст з квсм. доколкото си спомням
OK! 🙂 Всеки си има мнение по въпроса.
Днес, за голямо съжаление, хората които могат да отценят худ. стойност на едно произведение на изкуството са много малко, а още по-мако са тези, които да го купят заради тази му стойност. Продават успешо тези които са тъговци,и които могат да продават своите “рожби” както се продава стока на пазара в пряка зависимост от търсенето. Лошото на тази практика е, че тези творци могат рано или късно да се преврънат в производители на стока без това до им създава някъкви комплекси.Примери не липсват. Далеч съм да давам съвети на когото и да било.