Как си взаимодействат отделните цветове в една картина и как ги възприема човешкото око? Кои са основните цветни гами и кои цветове включват. Защо цветовете в картината понякога първоначално изглеждат по едих начин, а после по друг? Как най-лесно да се придържаме към една цветна гама в картината когато рисуваме? Кои цветове да избягваме да комбинираме? Отговорите на всички тези въпроси ще открите в тази статия…
Често познанията за цветовете, които имат повечето самоуки художници е крайно недостатъчно за да постигнат ефекта който търсят в дадена картина. Тук ще разгледаме основни принципи, които са изключително важни ако се занимаваме с живопис.
Цветна гама
Основните цветни гами са топла и студена. Когато преобладават повече топли цветове като жълто, оранжево, червено, кафяво и т. н. тогава говорим за топла гама. И обратното – когато преобладават студените цветове като синьо, зелено, виолетово имаме студената гама. Не е задължително всички цветове да са топли или студени за да определим какъв е цялостният колорит на творбата. Естествено може картината да не принадлежи към определена гама.
За да поддържате определена гама на дадена творба е добре да се рисува цялостно като се започне с определена цветна подложка, която да съдържа предимно топли или предимно студени цветове.
Как си взаимодействат цветовете в картината?
Това което повечето хора не знаят е, че цветовете си взаимодействат когато са един до друг. Какво означава това? Когато един цвят е поставен на
светъл фон изглежда по-тъмен и обратното. Когато се избира цвят по определен каталог обикновено страниците на каталога са бели и съответно цветните квадратчета изглеждат по-тъмни отколкото са в действителност. На снимките е показано за какво става на въпрос.
На първата картинка се вижда как хоризонталните линии си променят леко цвета когато преминават през различните цветове. Върху синия цвят изглеждат по-светли, а върху сивия изглеждат по-тъмни. Естествено това е зрителна измама, но е много важно да се знае когато се рисува. Например когато започваме със светъл цвят върху бялото платно или лист той изглежда по-тъмен защото е на бял фон, но когато добавим други по-тъмни цветове започва да изглежда по-светъл. На втората снимка сивите фигурки изглеждат много по-светли на черния фон отколкото на белия.
Основни цветове и тяхното съчетаване
Цветовете се делят на хроматични и ахроматични. Ахроматичните са черно, бяло и всички нюанси на сивото, а останалите цветове са хроматичните. Те се разделят на основни и второстепенни. Основните са синьо, червено и жълто. При комбинацията на основните и ахроматичните цветове се получават всички останали. Оранжевото и синьото, червеното и зеленото, жълтото и виолетовото са двойки противоположни цветове и тяхната комбинация не се препоръчва.
Когато рисувате картина
Когато рисувате е добре да смесвате цветовете на отделна палитра, а не директно върху листа или платното. Така ще избегнете нежелани цветове, които да трябва да коригирате. Това правило може да се избегне ако познавате изключително добре материалите с които рисувате. Имайте предвид, че всяко боя има отделна степен на интензивност и покривност, която по принцип е отбелязана от производителя със звездички или запълнено квадратче. Когато е запълнено значи има висока покривност и плътност. Някои бои много лесно превземат цветовете когато се смесят защото са с много интензивни пигменти. Затова е най-добре цветовете в картината да се смесват предварително и задължително в малки количества в началото. Все пак не искаме да се окажем голямо количество цвят, който не може да използваме за конкретната творба.
“НАРЪЧНИК ЗА НАЧИНАЕЩИ ХУДОЖНИЦИ”
Ще се радвам да споделиш в коментарите долу какво мислиш за статията. Благодаря ти предварително. 🙂