Какво представлява фотоимпресионизма и как се е обособил като самостоятелно течение в изкуството? Каква е основната му философия и по какво се различава от другите направления? Какви са принципите му и защо това е едно от най-бързо разпространяващите се течния в съвременното изкуство? Какви са разликите когато говорим за фотореализъм и фотоимпресионизъм? Отговорите на всички тези въпроси ще научите в тази статия.
Основни принципи на фотоимпресионизма
В основната философия на фотоимпресионизма е заложена концепцията да се използва фотография за мотив на творбата. Разликата между фотореализма и фотоимпресионизма е, че в първият случай снимката се копира с абсолютна точност. Във вторият се използва само като обект на вдъхновение и подлежи на творческа интерпретация. Така при фотореализма творческият процес е пренебрегнат и граничи повече с изключително майсторство при копиране на определено изображение. Това обаче въобще не е така при фотоимпресионизма. Там фотографията има роля да замести натурата, а самият художник пресъздава впечатлението си от нея чрез лична творческа интерпретация. Композицията, цветовете и обектите подлежат на промяна с цел пресъздаването на вътрешното усещане на автора.
Възникване
Това направление в изкуството съществува на практика от създаването на фотографията и търпи голямо развитие с течение на времето. Поради тази причина не може да се говори за основополагане на фотоимпресионизма. Не е като при кубизмът, който започва с конкретни автори, които стартират течението в лицето на Пабло Пикасо и Жорж Брак. Поради своята иновативност фотоимпресионизма се явява като доста противоречиво течение в изкуството, което е широко разпространено сред младите автори, които работят в сферата на реализма и среща неодобрение сред абстрактционистите и художниците от “старата школа”.
Същност
За да представя концепцията максимално точно ще се върнем във Франция по време на създаването на импресионизма. Тогава Клод Моне рисува емблематичната си картина “Импресия изгрев” наблюдавайки изгрева през прозореца си. Събуждайки се и виждайки прекрасният пейзаж със изгряващото слънце и ограничен от времето, той бързо “нахвърля” един живописен ескиз. В него успява блестящо да запечата момента на изгрева, който трае само няколко минути. В последствие показва картина си на изложба, която е нещо скандално и невиждано по това време, когато на почит е класическата академична живопис. Така подигравателно наричат него и всичките му колеги, които разчупват утвърденото статукво “импресионисти” – на картината му “Импресия изгрев”. Импресионизма в последствие става първото съвременно и модерно направление в изкуството, което е символ на свободният дух на твореца. Както повечето велики идеи и концепции, така и импресионизма е бил отхвърлян и подложен на яростна критика.
Рисуване от натура или от снимка
Всеки който е рисувал от натура знае колко специфични моменти възпрепятстват творческият процес. Светлината се променя, моделът не успява да стои напълно статичен или се измаря. При рисуването на залези или изгреви моментът трае броени минути, а понякога само секунди. Ако рисуваме зимен пейзаж, отрицателните температури също могат да възпрепятстват творческият процес. За всичко това има едно просто и ефективно решение, което по никакъв начин не пречи на създаването на изкуство. В същото време елиминира всички технически проблеми, които възникват при конкретни ситуации – това е използваето на снимка вместо натура.
Когато един художник използва конкретна фотография за мотив на своята художествена творба, като не я копира с фотографска точност, а я пресъздава с творческа интерпретация като цялостно впечатление, тогава говорим за фотоимпресионизъм.
Противоречия при фотоимпресионизма
Какво би направил Клод Моне, ако онази сутрин до себе си имаше един добър фотоапарат, с който да запечата изгрева и в последствие спокойно да се отдаде на творческо изразяване на впечатленията си върху платното? Дали използването на съвременната технология за запечатване на конкретен момент, който да бъде използван за създаването на произведение на изкуството е нещо лошо? Как се рисува картина със залязващо или изгряващо слънце от натура? Създаването на творбата отнема часове, а слънцето ще стои така само 1-2 минути? Защо използването на снимка като мотив за картина е най-нормалното и естествено нещо, а въпреки всичко среща такова неразбиране и съпротивление сред повечето автори и ценители на изкуството?
Причините да се отрича рисуването по снимка са няколко.
Фотоимпресионизъм срещу фотореализъм
Първата е фотореализма, където става въпрос за абсолютно копиране на изображението, което заменя творческият процес изцяло с майсторство и технически умения. Когато човек рисува от снимка, първата асоциация, която хората си правят е че копира изкуство, което вече създадено. Точно тук фотоимпресионизмът прави разграничението от копиране и творческо пресъздаване на лични впечатлени от конкретна фотография, която има за цел да замени натурата, поради различните причини описани по-горе.
Авторското право
Това е много важен момент и за съжаление много художници не са наясно с него. Всичко написано в тази статия важи само и единствено за снимки, които са направени лично от художника или не са обект на авторско право. В останалите случаи, когато ползваме чужда снимка за създаването на нашата картина без разрешението на фотографа възможно е да имаме нарушаване на авторското право.
Добрата новина е, че има много фотографи, които споделят част снимките като се отказват от авторските си права за тях. Така тези фотографии могат да бъдат използвани свободно от всеки в оригинален или преработен вид (дори и с търговска цел). Много такива снимки може да разгледате на сайтове като https://pexels.com и https://pxhere.com
Погрешни разбирания
Третата причина е, че под думата “художник” много хора си представят, че това е човек, който си “изсмуква от пръстите” картината и творбите му са плод единствено на неговото въображение. Макар това да важи почти в пълна сила за абстрактционистите, при реалистичните течения в изкуството нещата не стоят така.
Нека си спомним за великите майстори от ренесанса насам, които са рисували стотици скици от натура, и са ползвали постоянно модели за да изградят своите фигурални композиции. Едни от най-стойностните произведения на изкуството са рисувани на база реални обекти. За жалост тогава художниците на са разполагали с технологиите на нашето време. Срещали са много технически съпротивления, които са възпрепятствали творческият процес. Трябвало е сами да си подготвят материалите (бои, платна, грунд), да си намерят и платят на подходящият модел и дори да правят дисекция на трупове с цел изучаването на човешката анатомия.
Днес имаме всичко на готово. Бои, платна, огромна база от снимкови материали в интернет, до които имаме достъп всеки един момент от компютъра или телефона си. Съвременният творец е толкова технологично улеснен, че може да мисли само за самото творчество. Ако Леонардо да Винчи имаше анатомията на Бамес, едва ли би правил дисекция на трупове. Ако Клод Моне имаше под ръка фотоапарат, едва ли щеше да пропусне момента със изгрева и картината му да остане само цветен ескиз. Наличието на съвременните технологии и все още отричането на тяхното приложение в съвременното изкуство е момент, над който определено трябва да се замислим.
Лични възгледи
Четвърта причина за отхвърлянето на фотоимпресионизма е неразбирането и егото на художници, които са нямали възможността да се възползват от предимствата на новото време. Те се уповават на традиционализъм, отхвърляйки възможностите, които технологиите предлагат. Някои завиждат, защото не знаят как да се възползват. Други не обичат промяната и защитават старите си философии и теории. Трети оправдават и извисяват своето изкуство, като се опитват да омаловажават и критикуват всичко останало. В сферата на изкуството винаги е имало противоречия и винаги ще има. Това е толкова субективна материя, че конфликта на практика е неизбежен. Сблъсъците на его, различни възгледи и философии подкрепени със страст и желание за себеизразяване са винаги опасни.
Творчески процес при фотоимпресионизма
Както вече разгледахме при фотоимпресионизма се използва собствена снимка или такава, която не е обект на авторско право единствено като мотив за създаване на произведението на изкуството. Преди обаче тази снимка да се постави пред твореца, тя се обработи. сТова се прави с цел да се доближи максимално до идеята на художника. Само по себе си това е творчески процес, който предшества създаването на творбата.
Обработката на снимката може да се извършва на различни програми. Тя включва промяна на композицията и обектите, промяна на контраста, цветността, яркостта и на практика всичко друго, което човек може да промени на една фотография. Именно това прави и фотографите творци. Освен техническите умения за настройки на фотоапарата, те използват на първо място чувството си за композиция и избират какво трябва да включва кадъра. След това идва ред на обработването на снимката на компютър. Всичко това е творчески процес, който важи и за художника, който обработва снимката. Как се обработват снимки с цел рисуване съм разгледал в тази статия==>>Как да изберем и обработим снимка за рисуване?
Основните разликите
Разликата тук е, че при рисуването на самата снимка творчеството продължава, защото авторът продължава да интерпретира изображението по свой начин. Просто е отметнал голяма част от работата в процеса на обработка на снимката, за да не го преви директно върху платното. Все пак на компютър може да се направят и прегледат в реално време 100 различни варианта на снимката. Докато ако трябва да се рисуват на ръка това би било напълно неефективно, защото ще коства много време и ресурси. Отричането на предимствата на технологиите е абсурдно и абсолютно не оправдано, когато говорим за възможността художникът да се концентрира изцяло върху творчеството.
Въпреки това хората продължават да твърдят, че трябва всичко да се случва в главата на художника в момента на рисуване, като всяка предварителна подготовка за създаването на творбата е неприемлива. Това е все едно да рисуваш натюрморт с цветя от натура, но да сложиш пред теб само вазата и да си измислиш цветята и всичко останало. Или да рисуваш фигурална композиция, без да можеш да си подготвиш скици от натура за хората в картината. Не, че не е невъзможно на практика. Проблемът е, че колкото повече си измисля човек реални обекти, толкова по-неубедително стоят те в реалистична картина. Неприлагането на съвременните технологични възможности с цел творческа свобода, е не само непрактично, а и неоправдано. Именно затова фотоимпресионизмът набира все по-широко приложение в съвременното изкуство.
Заключение
Независимо от това какво мислят хората, факт е, че в информационната ера на технологии и интернет фотоимпресионизма е най-бързо разпространяващото се течение в съвременното изкуство. За пръв път то представя творческата интерперетация на снимка в произведение на изкуството като най-естествената, практична и логична развръзка от технологичният напредък и стремежа за свободно изразяване в съвременото изобразително изкуството.
Надявам се, че статията ти е била интересна. Ако мислиш, че ще е интересна и на твоите приятели можеш да я споделиш от бутончето долу. Ако имаш каквито и да било въпроси не се притеснявай да се свържеш с мен. Ще се радвам да ти отговоря! 🙂
Ще се радвам да споделиш в коментарите долу какво мислиш за статията. Благодаря ти предварително.
Изтегли безплатната ми електронна книга:
Благодаря Ви!
Здравей Дамяне,
Казвам се Владимир Георгиев и отскоро се опитвам да правя точно това, но без платно и бои, само с компютър. Получават се интересни картини и хубавото е, че мога да избирам как да прерисува фотографията ми порграмата. Имам избор да направя снимките си в стил Моне, Ван Гог, Мане и много други. Хубавото е, че аз само си правя фотографиите и не се притеснявам за авторското право.
Поздравявам те за всичко което правиш. Бъди все така позитивен и слънчев човек, пък ако се отвори възможност и ти имаш желание можем да се запознаем на живо някой ден.
Бъди здрав.
Мерси! 🙂