Как да рисуваш с маслени бои на платно?

Рисуване с малсени бои на платно

   Мислил ли си си да седнеш и да пробваш да порисуваш с маслени бои на платно? Това не е толкова сложно и скъпо, колкото някои хора си мислят. Но истината е, че има някои правила, които значително ще улеснят целия процес и ще ти спестят много излишни главоболия. Прочети статията до края и научи кои са 20-те правила, които е добре да спазваш, когато рисуваш с маслени бои на платно.


Подготовка за работа с маслени бои


Рисуване с малсени бои на платно

  1. Поръчай си платно, което е опънато на клинова подрамка, маслени бои (бялото трябва да е 3 пъти повече, защото се използва много). Вземи си разредител (по възможност уайт спирт, защото е без неприятна миризма), плоски четки №12-14 (поне 6, защото е добре да имаш за различните цветове по една четка), 4 кръгли тънки четки №4-6 и палитра, на която ще смесваш боите (може да е изрязана от фазер или парче стъкло).
  2. Приготви си поне 6 бели, памучни парцали (може от стари чаршафи и калъфки за възглавници) с размери 30 на 20 см. Ще са ти необходими за почистване на четките през целият работен процес. Трябва да са бели, за да се вижда къде си изтривал четката. В противен случай шанса да се оцапаш е много голям. Добре е да са памучни, защото вършат много по-добра работа от изкуствените материи. Сгъни парцалчетата на две и ги използвай така, понеже иначе ще пропускат и ще се цапаш много повече.
  3. Приготви си съд, в който ще налееш разредителя. Трябва да не е пластмасов, защото може да се разяде. Ниска кутийка от консерва или стъклено бурканче с широк отвор вършат чудесна работа. Налей само 1 см. разредител от дъното на бурканчето.
  4. Приготви си палитрата, боите, закрепи платното неподвижно пред теб във вертикално положение на нивото на очите или полу-вертикално под ъгъл 45 градуса. Линията на погледа ти трябва да сключва ъгъл 90 градуса с повърхността на платното. Добре е да използваш вестници за да предпазиш работното място през целия процес (задължително под платното, палитрата, съда с разредителя и парцалчетата трябва да има вестник, като аз слагам по 3 за по-сигурно). Всичко трябва да ти е на близко разстояние и удобно разположено.
  5. Добре е да използваш натурата (да гледаш това, което ще рисуваш). Може да използваш снимка или да наредиш определена композиция в домашни условия (ваза с цветя и драперия, купа с плодове и т. н.)
  6. Осигури си подходящо осветление. Ако си на закрито и няма достатъчно дневна светлина, използвай лампи от 6000К нагоре (бяла светлина).

Преди да продължиш да четеш можеш да изтеглиш безплатните ми книги:


Книги от Дамян Петров


РАЗГЛЕДАЙ  КНИГИТЕ


Същинският процес


  1. Има различни технологии при работа с маслени бои. Прието е да се започва по-акварелно от най-тъмните нюанси и да се наслагва постепенно към по светлите с повече паста (боя), но имайки предвид, че маслото съхне с дни, аз използвам друг подход. Започвам от светлината и постепенно отивам към тъмните нюанси. Така шанса да закаляш и затлачиш работата е много по-малък.
  2. Изстискай на палитрата само от цветовете, които присъстват в сюжета, който ще рисуваш. Ако използваш натура или снимка,лесно ще прецениш от кой цвят и какво количество ще ти трябва. Обикновено бялото се комбинира често с другите цветове, за да се получат по-приятни, омекотени тонове.
  3. Използвай четка за всеки основен цвят, вместо да ги почистваш постоянно. Ако вече си използвал някоя четка за тъмен цвят, продължавай да я ползваш за него. Не се опитвай да я почистиш и да я ползваш за бяло, защото има вероятност да зацапаш цвета. Това важи за широките плоски четки. Те се използват в началото, за да се “напълни” платното и да се направи подложка. Дръж четките в хоризонтално положение до палитрата, а не в разредителя.
  4. Добра идея е да работиш едновременно цялата картина, а не “на парче”. Организирай светлината в картината, постепенно се насочи към полутона и накрая към тъмните участъци. Опитвай се веднага да постигнеш нюанса, който ти е необходим като комбинираш цветовете.
  5. Разредителя се ползва за да се почистват четките и леко да се разрежда боята  (само при нужда). Разреждането на боята не е добра идея, но понякога се налага в процеса на работа (но само с няколко капки). Четките се избърсват с парцалчетата, а не се измиват в разредителя! В него може да потопиш четката след като е избърсана с парцала и да я избършеш повторно за да е по-чиста. Пази разредителя чист. На разбърквай с четката в него. Ако много се зацапа, трябва да се смени, защото в противен случай рискуваш да поразиш и закаляш цялата картина.
  6. След като си организирал картината и си направил цветна подложка, може да вземеш малките кръгли четки и да се впуснеш в детайлите. Малките четки се почистват по съшия начин както и големите. Сменяй парцалчетата когато вече няма чисто място по тях.
  7. Подпиши се на картината си така, че подписа да не се натрапва и да не бие много на очи. Използвай цвят, който присъства в картината. Долния ляв или десен ъгъл е добро място. Може да са инициали, но е задължително да има година на създаване.
  8. Добра идея е да използваш хирургически ръкавици (продават се във всяка аптека и струват стотинки). Маслените бои и разредителите са изключително вредни за кожата. Много хора започват да работят с акрилни бои заради кожни проблеми. Ръкавиците са перфектно решение и освен това пазят ръцете ти чисти и работния процес е много по-приятен (в началото е странно, но после се свиква и не ти прави впечатление). Подготви си няколко чифта, за да може да ги смениш ако се наложи. Аз съм стигал до 3-4 чифта на едно рисуване.
  9. Задължително работи в проветриво помещение. Маслените бои и разредителите са много вредни при вдишване. Дори обезмирисения уайт спирт е вреден (единственото му предимство е, че не се усеща миризмата).  Не се храни на работното място. Почивай и излизай на свеж въздух, ако работиш на закрито. Замаяност и загуба на апетит са нормални следствия от работата с маслени бои. Не пуши на работното място.

Приключване на рисуването с маслени бои


Нежна топлина - маслени бои на платно 60х90 см. - (продадена)

  1. След като картината е готова, внимателно я остави да съхне в изправно положение. Ако е легнала ще събира прах по живописния слой.
  2. Задължително трябва да е в проветриво помещение и да е защитена от нараняване. Маслото изсъхва на пипане за около 10 дни (зависи колко е дебело наслоена картината), а абсолютното му изсъхване трае поне 2-3 месеца, като миризмата на боите остава дълго след първата седмица. Колкото по-дебел е живописния слой, токова по-бавно съхне картината. Зависи и от температурата, пряката слънчева светлина, вятъра и т.н. Някои хора използват специални добавки за по-бързото съхнене на картината, но те често се отразяват на цветовете.
  3. Почисти работното си място. Вече спокойно може да измиеш четките в разредителя, като задължително предварително си ги изчистил с парцала. После повтори процеса толкова пъти, колкото е необходимо, за да ги изчистиш добре и да са готови за следващия път.
  4. Добре е да имаш най-обикновена шпакла, с която да обереш останалата боя по палитрата и след това я доизчисти с разредител и парцал.
  5. Излей използвания разредител и оплакни с вода бурканчето.

   Това е в най-общи линии. Ако спазваш тези съвети може да си спестиш много неприятности, изненади и главоболия. Естествено има още много тънкости, но това е основното от към технологичната част. Надявам се, че статията ти е била полезна. Ако мислиш, че ще е полезна и на твоите приятели можеш да я споделиш от бутончето долу. Ако имаш въпроси не се притеснявай да ги зададеш в коментарите под статията. Ще се радвам да помогна. Приятно рисуване и Успех! 🙂

Надявам се, че статията ти е била полезна. Ако мислиш, че ще е полезна и на твоите приятели можеш да я споделиш от бутончето долу. Ако имаш въпроси не се притеснявай да ги зададеш в коментарите под статията. Ще се радвам да помогна. Успех! 🙂

Ако си начинаещ художник и обичаш да рисуваш сигурен съм, че моята електронна книга ще ти е полезна:

“НАРЪЧНИК ЗА НАЧИНАЕЩИ ХУДОЖНИЦИ”


Наръчник за начинаещи художници

Untitled Как да транспортираме картина?

Ще се радвам да споделиш в коментарите долу какво мислиш за статията. Благодаря ти предварително. 🙂

Абонирай се
Уведомете за
guest

74 Коментари
Най-новият
Най-старият
Вградени обратни връзки
Покажи всички коментари
Мариана

Благодаря за информацията, беше много полезна. Искам да попитам, има ли вариант маслените бои да съхнат по – бързо?

Добри

Здравейте. Имам въпрос относно четките за маслена живопис. Какъв косъм е по-добър – четина или синтетичен? Чувал съм и имам известен опит с четини – задират боята и тя става на четки, остават следи. Има ли значение това или разредеността на боята?

Дамян Петров

Здравей! Аз ползвам Milan широки се изкуствен косъм. Те също оставят диря. Имам и такива които оставят равна живописната повърхност, но ги използвам рядко. Съвета ми е вземи си няколко вида и виж кои са “твоите четки”. При всеки е различно…

Кирилка

Благодаря за информацията! За мен беше много полезна.

Вера Иванова

Важни и интересни детайли! Надявам се да има още.

Анета Петкова

Благодаря и аз за полезната информация.

Галя

Благодаря много за добрите съвети и за вниманието, Дамян! От няколко дни съм в АРТ АКАДЕМИЯТА и заниманията са изключително полезни и ценни, а разказът върви увлекателно! Препоръчвам часовете и на други! За мен е голяма наслада!

Анета

Благодаря ! Много полезна информация !

Искра Тодорова

Благодаря ви за хубавата и полезна статия!

Жанина

Много полезна статия! Благодаря !

Росица Станулова

Благодаря, ще опитам. Ценни съвети! Ще Ви пиша пак ако се получи! Изтеглям и ел.книга!

Поздрав
Росица

Дима Маркова

Вече направих първи опити с рисуването, но научих и нещо,което не знаех. Благодаря за съветите!

Валери

Здравейте ! За мен електронната книга е като фотографията ! Макар и необходимо “зло” на нашето съвремие, удобно и практично, все пак предпочитам възможно най-близкото и естесвено общуване със светът, който ни заобикаля . Затова използвам по-често четката и по-рядко фотоапарата . Хареса ми начина, по който предавате своите познания и опит в тази насока ! Иска ми се обаче да направя подарък именно такава книга на едно (според мен) талантливо дете и електронния вариант не ме устройва ! Има ли начин да закупя самата книга ? Бихте ли ми дали информация относно цена, плащане и доставка ?
Благодаря предварително !

Анонимен

Много благодаря за съветите.

Магдалена

Много ви благодаря ! Всичко това е много полезно за начинаещи като мен .

Анонимен

Благодаря от сърце за полезните насоки!Имам скромен опит само с акрилни бои.Някъде бях чела,че може вместо уайт спирт или терпентин, да се използва конопено масло.Има ли истина в това твърдение?Благодаря Ви ,и бъдете все така вдъхновен!

Анонимен

Искам да попитам платното преди рисуване третира ли се с нещо и платна от какъв материал са за предпочитане,защото има платна от лен и памук

все тая

3 прости принципи
1.светло върху тъмно
2.дебело върху тънко
3 мазно върху постно
4колкото по светло -толкова по-дебело

Валя Кунгалова

Бихте ли споделили съвети за рисуване със шпакла? Какви видове шпакли има и кои се използват най-често? Интересува ме също така как се рисуват тънки прави линии с маслени бои, допустимо ли е да се използва помощ с линийка например и ако да- как да стане така, че да не се размазва боята? С каква четка се рисуват контурните линии?

Zvezdi

Простете. Не знам кой сте и какво е образованието Ви, но още във въведението си със съвети как се рисуват маслени картини попаднах на безусловна груба грешка. Поне в своето образование на живописец, нито познавам такъв художник, нито аз самият използвам подобен подход на вашия. Всеки начинаещ ученик се учи от най-ранния академичен клас, че се започва от най-тъмното към най-светлото. Вие също сте описали, че повечето художници почват от тъмото и завършват със светлото в картината. И може би не случайно от край време се рисува именно по този начин. Принципно това е графична техника – от тъмното вадим бялото. Във живописта се нарича “dead layer” използван от старите холандски майстори и основно може да го видим при Леонардо, Микеланджело, Вермер, Караваджо и Рембранд.
В зависимост естествено и от вида на боите, но по принцип тъмните цветове съхнат по бързо и това предразполага за по лесното нанасяне на светли цветове в следващия слой. Не ми става ясно защо Вие рисувате отзад напред, като почвате от светлите цветове и завършвате с тъмните, което категорично всъщност закалва и замазва картината, четките се пързалят отгоре, цветовете не могат да се смесват, отнемат се слоеве и остават неприятни петна. Това е защото поради своята наситеност и пигментация на светлите цветове им трябват дни и седмици за да изсъхнат, докато на тъмните бои им трябват между 2-6ч и 24ч -2 дни максимум, в зависимост от дебелината на мазките.

Юлияна Донева

Много благодаря за съветите.

Татяна

Благодаря за съветите! За мен бяха от голямо значение! Самоук художник съм, виждам,че имам талант, но ми бяха необходими тези съвети!

Петя

Много Благодаря! Много ми беше полезно!

Христина Радкова

Много благодаря! Имах нужда точно от тези съвети!
Бъдете щастлив!

Христина Живкова

Много полезна статия.

Ели

Много полезна статия. Благодаря

Ася

Благодаря!

Анонимен

Благодаря

Донка Тенева

Благодаря Ви за съветите.Наистина са много полезни!

Петър Крумов

Здравейте,
Приятно съм изненадан от факта,че в днешното ни “вълче” време един млад човек проявява желание да сподели опита си , безкористо с други хора. За съжаление все по-рядко се случва в тъжната ни действителност… Заслужавате почит и уважение.
За начинаещите ще бъде от голяма полза да ги посъветвате и по отношение избора на боите,които се предлагат на нашия пазар.Необходима ли е някаква допълнителна обработка с масла или други компоненти.Освен това от значение може би е и предоставената им информация за подготовката на платното за рисуване.
Сигурен съм ,че Вие сигурно мислите да предоставите подобна информация , убеден съм ,че така можете да бъдате още по-полезен…
С УВАЖЕНИЕ

Мария

Преди 10 години съм рисувала с маслени бои и бях позабравила някои техники. Благодаря за точните и съдържателни насоки. Дано не съм загубила усета за творческо стремление? Вдъхнахте ми кураж и ще опитам.

дани

Благодаря ! Много полезна информация !

Ани

Много благодаря за тази и за другите статии! Много полезно съдържание, разбираемо, с внимание към детайла. Ще се радвам да има много повече статии за техники на живопис в сайта.
Поздрави и за чудесните картини!

Милена

Благодаря! Търсех точно такива обикновени и мили съвети.

Милена

Благодаря! Търсех точно такива обикновени и мили съвети. Полезни и окуражителни.

Цвета

А след като картината е завършена и изсъхнала полага ли се някакъв запечатващ лак отгоре?

Анонимен

Супер! 🙂

Анелия

Много благодаря за съветите.Мисля да опитам.

Shopping Cart
Scroll to Top