Често ме питат дали е необходимо да се нанася краен лак за маслена картина след като изсъхне. Затова реших да споделя моят опит по този въпрос. Истината е, че маслената техника е една от най-трайните (особено, когато боите са с високо качество) и лакирането не е задължително. Ако картината не е изложена на пряка слънчева светлина и е в затворено помещение с долу-горе постоянна температура, няма да има проблеми. Условието е живописният слой да е изсъхнал много добре. За разлика от акрилните бои, които са на водна основа (разреждат се с вода и изсъхват много бързо), маслените бои са са разтворени в различни видове масла и съхнат много по-бавно.
Има значение и технологичния процес при самото рисуване. Добре е боите да не се разреждат прекалено с разредител и грунда на самото платно да е достатъчно качествен за да се получи добро сцепление с живописният слой. Не случайно живописните платна на великите майстори от Ренесанса са достигнали до нас непокътнати.
Видове лак лак за маслена картина
Има три вида лак за маслена картина- Матов, Полу-матов и Гланцов. Много е важно да се има предвид самото изображение. Някои картини не изглеждат добре с гланцов фирниз. Една модерна и изчистена живопис, с пастелни цветове, ако е лакирана с гланцов лак, ще се убие благородното излъчване на колорита, докато една картина с наситен и пъстър колорит ще изглежда много по-добре с гланцов ефект, отколкото с матов. Недостатъка на гланца е, че отразява много повече светлината и ако картината не е закачена на подходящо място може много да блести и да не се вижда добре. Затова пък гланцовият фирниз създава усещане, че боите са току-що нанесени и имаш чувството, че ако ги пипнеш можеш да се оцапаш.
Избери лак за твоята маслена картина
1. Матов фирниз
Придава матов краен ефект на живописният слой, което е много подходящо за дискретен колорит. За равномерно нанасяне при матовите лакове трябва шишенцето да се разклати много добре преди употреба. Винаги чети инструкциите на производителя. Понякога онлайн магазините не са написали цялата информация и трябва да се погледне официалният сайт на марката.
2. Полу-матов лак (сатен)
Също е добър вариант като придава умерен сатенен гланц. Под ъгъл погледната картината отразява светлината умерено, което може да не е много добре според мястото където е закачена. Подобен вид фирниз може да се постигне при смесването на гланц с мат, но ако са от един вид и серия (подробности по-долу).
3. Гланцов фирниз
Придава силен блясък на живописният слой. Картината изглежда сякаш току-що е нарисувана. Проблем обаче може да се окаже когато се гледа под определен ъгъл защото ще блести изключително много. Зависи и от лака и степента на гланца, който може да се регулира, чрез смесване със матов лак, но задължително на същата марка и на същият производител – обикновенно пише в описанието на продукта. Например Talens имат две серии лак – едната е само за маслени бои № 002 и № 003– другата е за акрил и масло – № 114 и № 115
Фирнизът обикновенно може да се разрежда с уайт спирт или терпентин за по-лесно нанасяне, но задължително силно се разклаща ВСЕКИ път преди употреба. Картината трябва да е суха да се работи при стайна температура и творбата да не е внасена от много студено на топло или обратното, защото може да се получи конденз и лака да остане на места на капки. Най-добре е живописният слой да се забърше с кърпа напоена с уайт спирт (така също се сваля лака). След като се изпари спирта може да се лакира. 🙂 Изтегли това и прочети още: Инструккции за лакиране с Лак Талес
Като цяло е добре да пробваш различни вариант. Аз ти препоръчвам да си вземеш Таленс 002 и да видиш как ще стои гланца. Задължително си вземи марката “Talens”. Ползвал съм други и в “чудо” съм се видял. Просто не ми се говори! 🙂
За финал тук ще спомена, че има и дамаров лак, за който трябва да знаеш, че предава лек жълт оттенък на творбата с времето. Ако търсиш затопляне на цветовете това е подходящ вариант.
Лак за маслена картина можеш да поръчаш от този сайт==>>www.slanchogled.com
Лакиране на картината с фирниз
Хубаво е картината да е изсъхнала много добре. Препоръчителният период е 6 месеца, но лично аз изчаквам докато боите са изсъхнали добре на пипане (между 2-4 седмици). Провери най-дебелият слой от картината за да се увериш, че е изсъхнала добре. Ако започнеш да лакираш прясна картина, ще я съсипеш необратимо. По-добре без лак, отколкото без картина… 😉
Картината се поставя хоризонтално и лака се нанася с мека четка (аз изливам върху платното директно от шишенцето. Предварително трябва да сме си подготвили място където ще стои лакираната картина, както и чисти парцалчета и терпентин, с които да можем да се почистваме ако се наложи. Фирнизът започва да съхне бързо, затова картината трябва да се лакира експедитивно. Движенията на четката трябва да са от край до край и по дължина на платното.
За какво да внимаваш?
Поглеждай платното под ъгъл, за да видиш дали не е пропуснат някой участък. Не се връщай с четката и не добавяй лак след като нанесеният слой започне да съхне. Има опасност да стане на четки и да се събере много лак на едно място. Имай предвид, че и четката с лака ще съхне бързо и ще стане по твърда. Затова ако ще лакираш няколко картини подред, напои парцалче с терпентин и овивай четката в него докато не я използваш. Трябва да се действа бързо, затова подготовката е много важна. Ако все пак не успееш да лакираш картината добре, можеш да избършеш фирниза с парцали и терпентин (ако картината е изсъхнала прилично, няма да има опасност да я размажеш).
Изсъхване
След като лакираш картината трябва да я оставиш да съхне хоризонтално. Самият лак ще лепне докато съхне, затова е важно да няма никакъв начин да полепват боклуци по картината. Може да се използва и специална палатка в която да се сложи картината докато изсъхне. Лакът може да се счита за изсъхнал когато не лепне на пипане. Проверявай внимателно с пръст в някой ъгъл на картината. В никакъв случай не мокри и не забърсвай живописния слой преди фирниза да е изсъхнал добре, защото в противен случай може да стане на петна. Целият процес е много миризлив и силно отровен. Задължително картините да се лакират в проветриво помещение и да съхнат там, където не живеят хора. Лакирането не е задължително, но може да е добър вариант ако искате да придадете допълнителен блясък и свежест на цветовете.
Надявам се, че статията ти е била полезна. Ако мислиш, че ще е полезна и на твоите приятели можеш да я споделиш от бутончето долу. Ако имаш въпроси не се притеснявай да ги зададеш в коментарите под статията. Ще се радвам да помогна. Успех! 🙂
Ако си начинаещ художник и обичаш да рисуваш сигурен съм, че моята електронна книга ще ти е полезна:
“НАРЪЧНИК ЗА НАЧИНАЕЩИ ХУДОЖНИЦИ”
Ще се радвам да споделиш в коментарите долу какво мислиш за статията. Благодаря ти предварително. 🙂
Благодаря сърдечно! Пожелавам Ви успехи и същото вдъхновение!❤️
Благодаря за ценните съвети и изчерпателни обяснения. Бих искал да попитам колко време съхне таленс лак сатен за маслени бои. Вие пояснявате, докато на пипане е сух. Очаквах повече време, а слоя за около час беше готов. Значи ли това, че може да се положи втори слой и дали е нужен? Когато тегля напълнена четка в един момент тя поизсъхва преди да стигна до противоположния край. Трябва ли да я напълня отново, за да продължа реда?
Благодаря за изчерпателните, обяснения, ще ми бъдат от полза.Веднъж лакирах една от картините си и стана на четки. Вече ги оставям без лак, но сега ще опитам отново да лакирам според вашите препоръки. Да видим дали ще е по добър опит
Успех! 🙂 Ако се наложи може да го разредиш леко с разредител илли уайт спирт
Здравейте! Аз рисувам с акрилни бои, но се притеснявам да лакирам картините си. Искам да попитам дали е проблем да останат нелакирани и дали ако в този случай се поставят в рамка зад стъкло, това би спомогнало за по-доброто им съхранение във времето.
Благодаря за информацията!
Не е редно да се слагат в рамка със стъкло. Акрилниоте за разлика от маслените бои не са изпитани много дългосрочно във времето понеже са сравнително нов вид бои.
Привет, благодаря за хубавата статия! И аз искам да използвам гланцов лак за защита на картините си с масло. Пробвала съм дамаровия лак – наистина има блясък, но стои като на петна и не е равномерен. Използвах и спрей, но няма нищо видимо като блясък. Въпросът ми е този гланцов лак ли използваш? https://www.slanchogled.com/product/5083/lak-za-masleni-boi-deylar-rouni-prozrachen-75-ml.html
Благодаря!
Картините ти са уникални! Браво! 🙂
Вземи си този==>>https://www.slanchogled.com/product/5078/zashtiten-glantsov-lak-za-kartini-s-masleni-i-akrilni-boi-talens-75-ml.html
Колко струва книгата?
10 лева 🙂 ==>>https://kniga-art.gr8.com/
Здравейте, статията Ви е страхотно полезна не само за начинаещи художници, но и за хора като мен, които просто притежават различни видове живопис. Имам един въпрос към Вас. Притежавам картина с акрилна боя и искам да я лакирам, за да я запазя. не мога да преценя дали да взема от Слънчоглед ” Защитен Лак Спрей за Акрилни Бои Talens 115 с Матов Ефект 400 ml ” или ” лак за акрилни бои Таленс 115 Мат 75 ml ” или ” маестро пан Акрилен лак – мат , 200 мл.”. Притеснението ми е, че картината е композиция от 4 платна с обща дължина 120см и височина около 60см и не знам какво количество да взема и дали да взема спрей или течен лак? Ще правя тази процедура за първи път. Много Ви благодаря предварително.
Здравей! 🙂 Според мен течният лак е по-добре, защото се нанася лесно и най-важното равномерно. Според мен си вземи лак за акрилни бои Таленс 115 Мат 75 ml защото е на алкидна основа и ще защити по-добре картината. Акрилният лак на Маестро пан е на водна основа (с него си лакирам репродукциите). Вземи си 2 бр. Таленс 115 Мат 75 ml за да си сигурен, че ще ти стигнат за размер 60 х 120 см. Успех! 🙂
За първи път ще нанасям лак на маслена живопис. Прочетох статията и поръчах гланц и мат от посочения линк. Статията ми беше много полезна! Благодаря ти! 🙂
Чудесно! 🙂
благодаря за линка към марката “маестро пан” – полезно ще ми е и за акрилни бои, и за лак.
Моля! 🙂
Не ползвате ли фирниз – спрей? Мисля, че той е по-лесен за нанасяне, но пък, струва ми се, че отнема малко от тоновете. Последният път си купих Vernice Finale 669 на Maimeri, италиански аерозол, не е ужасно скъп – 400 мл за 21 лева, но не ми хареса как студените ми тонове някак “потъват” в него и губят контраст. Знаете ли някой по-добър спрей? Благодаря. Юлия Минева
Пробвал съм със спрей, но не ми харесва как се получава. Не става равномерно и не е ефекта който търся. Понеже не ползвам спрей не мога да препоръчам никой такъв. С течния лак при мен се получава най-добре и разликата след като картината се лакира е огромна. Цветовете не се променят въобще, а картината придобива съвсем друго излъчване. Може да пробваш този: Таленс 002 Гланц Аерозол 400 ml 🙂
Ще се радвам да споделиш в какво мислиш за статията в коментарите долу. 🙂
Здравейте,аз живея в апартамент и по обясними причини рисувам с акрил,бихте ли ми препоръчали конкретен лак за крайно лакиране на картините ми.И имам още един въпрос,когато искам мнение за марка акрилни бои ,препоръките са все за скъпи и наложили се имена,интересува ме българската марка”Маестро Пан”,имате ли мнение за нея?Благодаря Ви!
Аз използвам маслените бои на маесрто пан и нямам проблеми с тях. За акрилните нямам впечатление, защото не съм работил с тях. Пробвай ги, едва ли има чак такава фрапираща разлика. Може да вземеш 2-3 цвята и да видиш за какво става на въпрос. Ако решиш да поричваш по-големи количества – поръчай ги по интернет от официалният им сайт, защото всякак ще ти излезе по-евтино. 🙂
Относно лака аз използвам за репродукциите си техния акрилен лак-гланц, който е за акрил и темпера. Това е линка==>>http://www.maestropan.net/index.php/production/varnish