Знаете ли кои са основните принципи, които е добре да се спазват когато се изгражда композицията в картината? Кое е до вътрешно усещане и кои са универсалните правила, които се прилагат в структурирането на дадена творба? Кои са най-честите грешки и как да се предпазим от тях когато рисуваме или снимаме? Отговорите на тези въпроси ще откриеш в тази статия…
Композицията в картината – Основни правила
Истината е, че композицията е цяла наука за която може да се напиши цяла книга. Въпреки че композирането на дадени обекти в определен формат на картина или кадър е до голяма степен естетическо усещане има някои универсални превила, които ще разгледаме тук..
Композиционен център
Това е мястото в творбата, което привлича най-голямото внимание. Характерно за него е да е с най-голям контраст, висока цветност и като цяло да е акцента в композицията. Не е добре да е в края на формата на картината. Така вниманието на наблюдателя лесно може да бъде загубено. Също така не е добре да е точно в идеалния център. Всичко около композиционния център трябва да го подчертава и допълва. Например в картината на тази статия композиционния център е залеза.
Въвеждане на погледа на зрителя
По принцип погледа на повечето хора се движи от ляво на дясно. Така четем и така сме свикнали да наблюдаваме. Ще забележиш, че в галериите повечето гости разглеждат картините тръгвайки от ляво надясно. Защо това е важно? Композицията трябва да въвежда погледа на зрителя към вътрешността на творбата и да го задържи там. В случая с картината в тази статия пътят играе ролята да поведе погледа на зрителя от ляво надясно към композиционния център. Не е добра идея да се слагат “композиционни прегради” в ляво на творбата защото възпрепятства навлизането на наблюдателя в творбата.
Баланс на композицията
Добре е творбата да е балансирана контрастно и цветово. Също така е хубаво обектите да са разпределени долу-горе равномерно. Какво значи това?Ако от лявата страна на картина има една огромна къща, а от другата има едно равно поле така композицията ще “натежи” към сградата. За да се балансира може да се сложи едно дърво или да се компенсира с цвят или контраст. Представете си картината като везна. Добре е да е долу-горе изравнена.
Силата на ракурса
Добре е обектите да са представени под някакъв ъгъл а не фронтално. Това се нарича ракурс и е много по-интересен за наблюдаване. Например една къща е добре да е погледната под ъгъл за да се виждат две от стените и да се почувства перспективата. На всеки ще му е по-интересно да гледа куб, а не квадрат.
Засичания, изрязвания и повторения
Това е може би най-трудното за обяснение. Не е добре да се правят засичания на обектите. Какво имам предвид? Например ако точно на ръба на сграда, която рисуваме има дърво е добра да се преместим в ляво или дясно за да се вижда ръба на сградата, а не да се застъпват. Добре е обектите да не се изрязват особено когато са идеен или композиционен център. Изрязването може да става с обекти по края на формата, които имат за цел да допълнят или “затворят” композицията. Линиите и обектите като цяло не е добре да повтарят хоризонталата или вертикалата на формата на картината или снимката.
Заключение
Всички тези правила могат да се нарушават ако идеята на творбата го изисква. Композицията в картината е преди всичко вътрешно чувство на естетика, което се развива с времето. Някои хора са с по-силно вродено чувство за композиция като например хората които имат влечение към фотографията. Да избереш точно то къде да снимаш и какво да включва снимката, от какъв ракурс и с какви настройки на фотоапарата е изключително добро упражнение за развиване на композиционно естетическо чувство. За щастие почти всеки вече има телефон, който прави сравнително добри снимки и може да се упражнява навсякъде и по-всяко време.
Надявам се, че статията ти е била полезна. Ако мислиш, че ще е полезна и на твоите приятели можеш да я споделиш от бутончето долу. Успех! 🙂
Ако си начинаещ художник и обичаш да рисуваш сигурен съм, че моята електронна книга ще ти е полезна:
Аз рисувам от 1-2 години за себе си, като хоби и имам нужда от подобни знания. Статиите Ви са полезни и достъпно поднесени за начинаещи художници. Изисква се постоянство, търпение, стремеж да се учи и усъвършенства човек. Преди правех репродукции от картички с графика-молив. Сега се опитвам със сух пастел и срещам трудности в техниката. Моя позната художничка ме съветва да премина на акрилни бои, при тях по-лесно се “поправяли” неточностите.Сърдечни благодарности! Светли празници! Бъдете здрав, с творчески успехи!
Мерси! 🙂
Прекрасна статия полезна предлагаща интересна информация
Мерси! 🙂
Много ценна статия за начинаещи художници,Никога не съм знаела тези основни правила,Рисувам по усет.Много благодаря!Чудесни картини имате!
Хубава вечер!
Мерси!
Сърдечно благодаря! Беше ми полезно, както и всичко останало, което пишете и споделяте. А картините Ви са прекрасни.
Мерси!
Благодаря Ви,кратко, ясно и много полезно !
Радвам се, че съм бил полезен!
Много полезно, за самородни творци! Статиите са хубави! Картините прекрасни! Ще се радам на нови публикации! Човек се учи, до като е жив!
Радвам се, че съм бил полезен! 🙂
Късо,ясно, точно! За мен беше полезно.Аз рисувам от няколко години за себе си, като хоби и имам нужда от подобни знания. Сърдечни благодарности!
Чудесно! 🙂
Много добра статия! Харесва ми,че обяснявате стъпките по лесен и разбираем начин.
Благодаря много. От полза ми е
Чудесна статия. Обогати ме и разшири познанията ми! Пишете пак!
Мерси! 🙂
Благодаря, полезно и интересно.
Радвам се! 🙂
Благодаря Ви!
🙂
Много добре обяснено и разбираемо. Благодаря!
Благодаря! ❤
Благодаря Ви!
Моля! 🙂
Браво .Харесва ми!
Чудесно! 🙂 Радвам се, че съм бил полезен!
Много полезна статия, благодаря!
Моля! 🙂
Благодаря Ви!
Статията е много полезна за мен! Аз рисувам за удоволствие, нещо като хоби, но никога не съм знаела основните правила
Чудесно! 🙂 Радвам се, че съм бил полезен!
много полезна информация, благодаря!
Моля! 🙂
Благодаря, всичките ти статии са много полезни за мен.Картините са много колоритни. Весели празници.
Радвам се, че съм полезен! 🙂